Mest populære i kategorien

Akustikkmateriale

Akustiske materialer og hvordan de fungerer

Effektiv lydbehandling krever riktig type akustisk materiale til riktig formål. Hos Deluxe Music finner du et profesjonelt utvalg av lydabsorbenter, bassfeller og diffusorer – med spesielt fokus på produkter som gir både teknisk ytelse og stilig design. Enten du bygger et hjemmestudio, et mikserom eller behandler et offentlig rom, kan du finne den rette løsningen her.


Hva er akustisk materiale – og hvorfor er det nødvendig?

Akustiske materialer brukes til å kontrollere lydens oppførsel i et rom – ved å absorbere, dempe eller spre lydbølger. De er avgjørende i ethvert miljø der god lydkvalitet er ønsket: musikkstudioer, kontrollrom, podkaststudioer, hjemmekinoer, konferanserom og skoler.

Det finnes tre hovedtyper akustiske materialer:

  • Porøse absorbenter (f.eks. skum eller mineralull)

  • Membranabsorbenter

  • Innstilte absorbenter (resonatorer)

Disse opererer i forskjellige frekvensområder og utfyller ofte hverandre.


Porøse absorbenter – hvordan de fungerer

Porøse absorbere er det vanligste akustiske materialet og fungerer best på mellom- og høyfrekvent lyd (f.eks. refleksjoner fra vegger og tak). Materialer som akustisk skum eller mineralull bremser lydbølger gjennom friksjon i det porøse mediet.

Lydbølgelengde og absorpsjon

En lydbølge har en viss bølgelengde som avhenger av frekvensen. For å absorbere en bølge med porøst materiale effektivt, må absorberen være omtrent en fjerdedel av bølgelengden tykk, eller monteres med et luftgap bak seg.

Eksempel:
Lyd ved 500 Hz har en bølgelengde på omtrent 68 cm. En porøs absorber som er 17 cm tykk (1/4 bølgelengde) vil derfor begynne å gi god absorpsjon ved den frekvensen.

Mange populære paneler på markedet er rundt 5 tommer tykke (omtrent 12,5 cm), noe som betyr at de er mest effektive fra omtrent 700–800 Hz og oppover.

Forbedret ytelse med luftgap

Ved å montere en 13 cm tykk absorbent 13 cm ut fra veggen (ytterligere 13 cm luftspalte), kan du effektivt doble panelets effektive dybde. Dette betyr at det samme panelet nå kan begynne å absorbere fra rundt 350–400 Hz – en praktisk metode for å behandle lavere mellomtoner uten å øke absorbenttykkelsen.


Begrensninger – når porøse absorbenter ikke er nok

Ved svært lave frekvenser (bassområdet under omtrent 150 Hz) blir porøse absorbenter raskt upraktiske – de må være svært tykke for å være effektive. I disse tilfellene kreves det i stedet avstemte absorbenter eller membranabsorbenter, som fungerer i henhold til andre fysiske prinsipper og er egnet for spesifikk bassdemping.


Membran og avstemte absorbenter – løsningen for bassfrekvenser

Membranabsorbenter

Membranabsorbenter (også kalt panelabsorbenter) består av en lukket boks med et fleksibelt frontpanel (membran) som vibrerer med lydbølgen. Den omdanner lavfrekvent energi til varme gjennom indre friksjon. De er vanligvis effektive i et smalt frekvensbånd, men kan optimaliseres for bredere bruk.

Innstilte absorbere (Helmholtz-resonatorer)

Disse består av en boks med en åpning (eller flere) som er nøye dimensjonert for å resonere ved en bestemt frekvens. Når lyd med riktig frekvens treffer åpningen, begynner luften i åpningen å vibrere, og energien absorberes av strukturen.

Avstemte absorbenter er ideelle for å bekjempe problematiske rom med stående bølger – spesielt i bassregisteret.


Diffusere – når du vil beholde livet uten ekko

Diffusjon er et viktig supplement til absorpsjon. I stedet for å dempe lydbølger, omdanner en diffuser reflektert lyd til mange små refleksjoner i forskjellige retninger. Resultatet er en mer naturlig og levende romrespons – uten å skape ekko eller «fluffy» akustikk.

En av de rimeligste og mest effektive løsningene på markedet er:

Holonor Resonator Optifuser
Et hybridpanel som kombinerer bredbåndsdiffusjon med resonanskontroll, noe som gjør det ideelt for alt fra mikserom til hjemmestudioer der du vil holde energien i rommet uten å ofre presisjon.


Praktiske tips for hjemmestudioer: akustisk behandling på et begrenset budsjett

Ikke alle har muligheten til å bygge en komplett, profesjonell akustisk løsning – men med riktig strategi kan du fortsatt oppnå mye i et mindre rom med begrensede ressurser. Her er noen viktige retningslinjer for både miksing og innspilling:

Høyttalerplassering i mikserom – speilprinsippet

Hvis du sitter i et mindre rom med to høyttalere (nærfeltsmonitorer), bør du plassere dem symmetrisk mot den korte veggen, slik at lyden har en så lang vei som mulig bakover før den reflekteres. Dette gir en jevnere frekvensrespons i lave frekvenser.

Speilprinsippet:
Plasser porøse absorbenter på sideveggene der du ser høyttalerne reflekteres i et speil når du er i mikseposisjon. Disse punktene er kritiske fordi de forårsaker tidlige refleksjoner som påvirker stereobildet og dybdefølelsen i miksen.

En grunnleggende plan inkluderer:

  • Absorbenter ved første siderefleksjonspunkter

  • Takmontert absorpsjon over blandeposisjon

  • Diffuser eller absorber bak lytteposisjonen

Hva med i et langt, smalt rom?

I et langt, smalt rom bør du sitte vendt mot den korte veggen og plassere høyttalerne på samme vegg. Dette gir lengre avstand til bakveggen og reduserer bassproblemer fra stående bølger. Det anbefales å plassere absorbenter på sideveggene ved speilpunktene.

Bak blandeposisjonen fungerer en diffuser utmerket for å holde energien i rommet samtidig som den unngår sterke refleksjoner. Holonor Optiffuser er et utmerket valg her.


Akustikk under opptak – plassering av mikrofonen i rommet

Når du spiller inn vokal med en stormembranmikrofon i et ubehandlet eller delvis behandlet rom, er plasseringen av mikrofonen avgjørende.

Grunnregel: Stå med ryggen mot en vegg som har et absorberende panel, og rett mikrofonen mot rommets lengde. Dette vil forlenge tiden før refleksjoner returnerer til mikrofonen og redusere uønsket farging.

Vennligst fyll ut med:

  • Mobilt refleksjonsfilter bak mikrofonen

  • Teppe eller mykt gulvmateriale under sangeren

  • Absorbenter på sideveggene


Dybdegående: Hvordan velge riktig akustisk løsning

Når du planlegger lydbehandlingen av et rom, er det viktig å tenke frekvensspesifikt:

Frekvensområde Vanlig problemtype Anbefalt materiale
500Hz – 20kHz Refleksjoner, flagring Porøse absorbenter
100–500 Hz Booming Membranabsorbenter, muligens tykke, porøse
< 100 Hz Stående bølger, trykksoner Innstilte absorbere, underfeller

En velbalansert akustisk løsning kombinerer ofte flere materialtyper for å oppnå både korrekt demping og naturlig etterklang.


Sammendrag

Akustiske materialer er nøkkelen til et kontrollert lydmiljø – enten det er for profesjonell miksing, vokalopptak eller forbedret lydkomfort hjemme. Ved å forstå hvordan ulike materialer fungerer og hvordan de plasseres, kan du gjøre store akustiske forbedringer – selv med et begrenset budsjett. Hos Deluxe Music finner du nøye utvalgte løsninger som passer både nybegynnere og profesjonelle brukere.